بیرون زدگی ارگان های لگنی
علائم ، درمان
و نحوه پیشگیری از پرولاپس

بیرون زدگی ارگان های لگنی

یکی از ناراحت کننده ترین و ناخوشایند ترین شرایطی که زنان را تهديد مى كند، پايين افتادگى (پرولاپس) ارگانهاى لگنى است. به طور معمول، اندام های لگن -مثانه، رحم، واژن، و رکتوم- توسط یک گروه از ماهیچه ها و بافت ها به نام "کف لگن" نگهداری و پشتيبانى می شوند. هنگامی که این عضلات در طول زمان تضعیف می شوند، اندام های لگن پايين افتاده و از مهبل بيرون مى زنند.
    علاوه بر احساس برآمدگى و پرى در واژن، بيمار می تواند علائم زير را داشته باشد:
    1. درد یا فشار در لگن، پايين كمر و یا هر دو
    2. مشکلات ادراری، مانند نشت ادرار یا نیاز مداوم به ادرار کردن
    3. یبوست
    4. مقاربت دردناک
  1. پرولاپس ارگان لگن چیست؟
  2. بسته به عضو پايين افتاده پرولاپس انواع مختلف دارد:
    1. Cystocele زمانی است که مثانه به داخل واژن فشار اورده، برجسته ميشود. این شایعترین نوع پرولاپس است.
    2. Rectocele زمانی است که راست روده در ديواره خلفى واژن برجسته ميشود.
    3. پرولاپس رحم، افتادن رحم به داخل مهبل (واژن) است.
    اغلب اوقات، پرولاپس ارگانهای لگن ناشی از زايمان واژينال است که در آن عبور سر جنين در كانال زايمان سبب كشش و ضعف کف لگن ميشود.
    افزايش سن، اضافه وزن و سرفه مکرر (که باعث افزایش فشار در شکم و لگن می شود) زن را به پرولاپس مستعد مى كند.
    در پرولاپس اندام های لگن، عضلات کف لگن ضعيف شده و باعث می شود یک یا چند عضو لگنى به داخل مهبل برجسته و یا از مهبل بيرون بزنند.
  3. علائم پرولاپس لگن
  4. اگر پرولاپس ارگانهای لگن دارید، متوجه برجستگى در مدخل واژن ميشويد. اين حالت خطرناک نیست، اما می تواند بسیار ناراحت کننده باشد.
    هنگامی که پرولاپس مثانه را به سمت پایین می کشد، مجرا را نيز خم می كند و بيمار مشكل در دفع كامل ادرار خواهد داشت. به همين ترتيب در پرولاپس راست روده يبوست ايجاد ميشود.
  5. درمان پرولاپس اندام های لگن
  6. اولین درمان فیزیوتراپی کف لگن است كه شامل تمرینات Kegel ميشود. دراين حالت عضلات مقعد منقبض و رها ميشوند تا به اين ترتيب عضلات نگهدارنده كف لگن تقويت شود.
    یک درمانگر فیزیکی میتواند از تکنیکهایی مانند بیوفیدبک استفاده کند تا به شما کمک کند عضلات موثر را يافته و منقبض كنيد. درمان فیزیکی با Kegels ممکن است کافی برای از بین بردن علائم پرولاپس باشد.
    پزشک شما همچنین ممکن است دستگاهى به نام pessary را توصیه کند. Pessaries از سیلیکون ساخته شده و به اشکال مختلف است. Pessary در داخل مهبل گذارده شده و جلوگيرى از پايين افتادن اندام لگنى ميكند.
    در صورت عدم موفقيت روشهاى گذشته، جراحی یک گزینه موثر است. بر اساس مکان و شدت پرولاپس و سایر مسائل مربوط به سلامت، انواع مختلف جراحی وجود دارد. برای زنان مبتلا به پرولاپس رحم، اغلب هیسترکتومی (برداشتن رحم) توصیه می شود. زنانى که در معرض خطر بالای پرولاپس مكرر قرار دارند تحت جراحى ساكروکولپوپکسی قرار ميگيرند که در آن جراح از طريق برش های کوچک در شکم اقدام كرده و اندام های لگنی را به جاى خود باز گردانده و فيكس ميكند.
  7. چگونه از پرولاپس اندامهاى لگن جلوگيرى كنيم
  8. در صورت وجود اضافه وزن، كاهش وزن توصيه ميشود. سیگار کشیدن بايد متوقف شود، زیرا ممکن است باعث سرفه های مكرر شود. تقويت عضلات شكم و لگن روشى پسنديده در سلامت كف لگن و جلوگيرى از بيرون زدگى ارگانهاى لگنى است.