نابارورى آقايان

در مطالعات قدیمی تر، علت ٪ 20 موارد ناباروری فقط مردان و 30 تا % 40 علاوه بر عامل مردانه پاتولوژى زن هم در آن دخيل بود در مطالعات جديد عامل مردانه در بیش از ٪ 50 موارد يافت شده است.
    بارورى در 60 تا 75 درصد زوجها در طی 6 ماه از مقاربت محافظت نشده و 90 درصد در طی یک سال بوجود ميايد. بر اين اساس ناباروری به عدم بارورى پس از 12 ماه از مقاربت منظم و بدون محافظت تعریف ميشود.
    میزان بروز ناباروری % 15 تا % 20 است. اگر چه وفق تعریف، ارزیابی پزشکی براى نابارورى تا 12 ماه از مقاربت محافظت نشده بتعويق ميافتد اما در برخى شرايط مثل سابقه عدم نزول دو طرفه بيضه ها در مرد يا سن بالاى زن (بالای 35 سال) بررسى را ترجيحاً بايد در همان سال اول انجام داد.
    حتى المقدور، درمان باید تصحیح یک مشکل خاص بجاى استفاده از فن آوری های کمک باروری (ART) باشد. با این حال ART نقش مهمی در مدیریت ناباروری در اقايان دارد به ویژه اگر هیچ علت ناباروری در انها پيدا نشده يا علت قابل اصلاح نباشد. picture
  1. بررسى آزمايشگاهى
  2. ازمايش منى يك تست منحصر به فرد است و کیفیت و مقدار اسپرم را تعیین می کند. آزمایش های پیشرفته تر برای بیماران مبتلا به ناباروری ناشناخته وجود دارد.
  3. تستهاى ديگر
  4. در ارزیابی رادیوگرافی و سونوگرافيك مردان نابارور انسداد راههاى انتقال اسپرم و پاتولوژی های مرتبط با بيضه نظیر توده های بیضه یا ناهنجاری های کلیوی مشخص ميشود. تست های توصیف شده در اکثر افراد ضروری نیست، اما باید در مورد افرادی که دارای علائم مناسب هستند، به صورت قاطعانه استفاده شوند.
  5. تشخيص و درمان نابارورى
  6. نمونه بردارى از بيضه دو نقش عمده در نابارورى مردان دارد: تشخیص انسداد از آسیبهاى غير انسدادى و برداشت اسپرم با هدف استفاده براى روش كمك بارورى ICSI.
    علیرغم پیشرفت های تشخیصی در زمینه ناباروری مردان، در بیش از 30 درصد از بیماران هنوز علت نابارورى مشخص نيست اگر چه پيش بينی شده است كه تحولات آينده به شناسايی اين علل كمك مي كند اما در حال حاضر درمانى غير از استفاده از مواد انتى اكسيدان و هورمونى جهت تحريك اسپرم سازى وجود ندارد.
    اخيرا تکنیک های جراحی برای ناباروری مردان به طور قابل توجهی بهبود یافته، بطوريکه اكنون منتج به موفقیت بيشتر در مدیریت ناباروری شده است این پیشرفتها عبارتنداز (1) افزایش استفاده از ماركرهاى ژنتیک و مولکولی برای انتخاب بهتر بیماران برای درمان جراحی؛ (2) تکنیک های پيشرفته برای بازسازی میکروسکوپی انسداد؛ (3) استفاده از واریکوسلکتومی

واریکوسل بزرگ شدن رگها در اسکروتوم -كيسه نگهدارنده بيضه- است. واریکوسل شبیه به واریسى است که ممکن است در پای خود مشاهده کنید. واریکوسل ها درد توليد كرده و یک علت شایع در كاهش تولید و كيفيت اسپرم است که می تواند باعث ناباروری شود. با این حال، همه واریکوسل ها بر تولید اسپرم تأثیر نمی گذارند. واریکوسل ها همچنین می توانند باعث شوند که بیضه ها به طور عادی رشد نکرده یا کوچک شوند. علت ايجاد واريكوسل نقص در دريچه هاى وريدى طناب بيضه است كه خون را به درستى درين نمى كند تجمع خون وريدى سبب گشادى وريدها، آسيب بيضه و نابارورى ميشود. تشخيص با معاينه فيزيكى است. گاهاً پزشك شما ممكن است از سونوگرافى جهت تشخيص استفاده كند درمان واریکوسل ممکن است لازم نباشد. بسیاری از مردان مبتلا به واریکوسل، قادر به فرزندآوری بدون هیچگونه درمانی هستند. اما اگر واریکوسل شما باعث ایجاد درد، آتروفی بیضه یا ناباروری شود یا اگر تکنیک های كمك بارورى را در نظر دارید ترمیم واریکوسل لازم است. جراحى واريكوسل با يكى از روشهاى جراحى باز، لاپاراسكوپى يا انسداد وريد مسئول با ماده يا فنر انجام مى گيرد در مقايسه با روشهاى ديگر، جراحى باز و ميكروسكوپيك بيشترين موفقيت را دارد.

برای افزایش اسپرماتوژنز در مردان بدون اسپرم و یا به شدت كم اسپرم؛ و
  7. روشهاى كمك بارورى
  8. (4) پيدايش تکنیک های میکروسکوپی برای بازیابی اسپرم همراه با لقاح آزمایشگاهی(IVF) و تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم(ICSI) برای مردان بدون اسپرم؛ حتی مردان بدون اسپرم به دلیل سندرم کلاین فلتر، در حال حاضر می توانید با تکنیيكهاى كمك بارورى صاحب فرزند شوند.