سرطان بیضه

سرطان بیضه در دو عضوى رخ می دهد که در داخل اسکروتوم -كيسه پوستى در زیر آلت تناسلی- قرار داشته و تولید هورمون های جنسی مردانه و اسپرم برای تولید مثل می کند.
سرطان بیضه در مقایسه با انواع دیگر سرطان ها نادر است. اما شایع ترین سرطان در مردان بین 15 تا 35 سال ميباشد. سرطان بيضه بسیار قابل درمان است، حتی زمانی که سرطان به خارج از بيضه گسترش یافته است. بسته به نوع و مرحله سرطان بیضه، ممکن است یکی از چند درمان یا ترکیبی از آنها را دریافت کنید.

1. علائم

2. علائم و نشانه های سرطان بیضه عبارتند از:
      توده یا بزرگى در يك يا هر دو بیضه، احساس سنگینی در كيسه بيضه، یک درد گنگ در شکم یا کشاله ران، جمع شدن ناگهانی مایع در اسكروتوم، بزرگ شدن یا حساسیت در سينه ها و درد پشت

سرطان معمولا تنها یک بيضه را متأثر می كند.
      اگر درد، تورم یا توده اى در ناحیه بیضه یا کشاله ران حس مى كنيد، به پزشک خود مراجعه کنید، به خصوص اگر علائم و نشانه ها بيش تر از دو هفته طول بکشد.

1. علل

2. در اكثر موارد علت سرطان بيضه روشن نیست.
      پزشکان می دانند که سرطان بیضه هنگامی رخ می دهد که رفتار سلول های سالم تغيير می کند. سلول های سالم رشد كرده و به صورت منظم تقسیم می شوند تا بدن شما به طور طبیعی عملکردش را حفظ کند.

اما بعضی اوقات برخی از سلولها ناهنجار شده و این رشد را از کنترل خارج می کنند. این سلول های سرطانی همچنان تقسیم می شوند حتی زمانی که به سلول های جدید نيازى نيست. سلولهای تجمع يافته توده را در بیضه تشکیل می دهند.
      تقریبا تمام سرطان های بیضه از سلول های اوليه ناشى می شوند. چه چیزی سبب می شود سلول های بنیادی غیر طبیعی شده سرطانى شوند، شناخته نشده است.

1. عوامل خطر

2. عواملي كه خطر ابتلا به سرطان بيضه را افزايش ميدهند عبارتند از:

1. بیضه نزول نيافته. حتى وقتى اين بيضه ها جراحى شده در اسكروتوم قرار ميگيرند.
      2. تكامل غيرطبيعى بيضه ها. شرایطی که بیضه ها را غیر طبیعی می کند مانند سندرم Klinefelter ممکن است خطر ابتلا به سرطان بیضه را افزایش دهد.
      3. سابقه خانوادگی. اگر اعضای خانواده سرطان بیضه داشته اند، شما خطر بالاتری براى ابتلا داريد.
      4. سن. سرطان بيضه در نوجوانان و مردان جوانتر، به ویژه در بین سنین 15 تا 35 سالگی، بروز می کند. اما در هر سنی ممکن است رخ دهد.
      5. نژاد. سرطان بيضه در مردان سفید پوست بیشتر از مردان سیاه پوست است.

1. پيشگيرى

2. هیچ راهی برای پیشگیری از سرطان بیضه وجود ندارد.
      بعضی از پزشکان خود آزمايى را به طور منظم توصیه می کنند تا سرطان بیضه در ابتدای مرحله لمس و تشخیص داده شود. اما همه پزشکان موافق نیستند. در مورد خود آزمايى با پزشک خود مشورت کنید.

1. تشخیص

2. اگر توده اى در جريان خود آزمايى يا به طور اتفاقى يا درحين يك معاينه پزشكى در بيضه يافت شود براى تعيين ماهيت آن بايد اقداماتى انجام داد:
      سونوگرافى، آزمايش خون براى اندازه گيرى ميزان تومور ماركرها و جراحى راديكال بيضه در موارد خيلى مشكوك جهت تأييد سرطان و تعيين نوع آن.

1. تعیین نوع سرطان

2. بیضه جراحى شده برای تعیین نوع سرطان بیضه مورد بررسی قرار می گیرد. نوع سرطان بیضه شما، درمان و پیش آگهی شما را تعیین می کند. به طور کلی، دو نوع سرطان بیضه وجود دارد:

1. سمینوما. اين توده ها در همه گروه های سنی رخ می دهد، اما اگر مرد مسن گرفتار سرطان بيضه شود، احتمال وجود اين نوع بيشتر است. سمينوماها به طور کلی، به اندازه توده هاى غير سمينومايى مهاجم نيستند.
      2. غير سمينوماها. در سنين پايين تر رخ داده و تمايل به رشد و گسترش دارند. انواع مختلفی از اين توده ها وجود دارد.

1. مرحله سرطان

2. پس از آنكه تشخیص شما تایید شد، مرحله بعدی تعیین میزان گستردگى (مرحله) سرطان است. برای تعیین اینکه آیا سرطان در خارج از بیضه شما گسترش یافته است، ممکن است تحت اسكن كامپيوتوى (CT)، آزمايش خون براى جستجوى تومور ماركرها قرار بگيريد.

پس از اين اقدامات، مرحله تومور بيضه شما مشخص شده و درمان شما طراحى ميشود.
      مراحل سرطان بیضه از 0 تا 3 است در كمترين مرحله، سرطان محدود به بيضه است و در مرحله 3، سرطان پیشرفت كرده و ممکن است به سایر نقاط بدن مانند ریه ها گسترش یابد.

1. درمان

2. گزینه های درمانى براى سرطان بیضه شما بستگی به عوامل متعددی دارد، از جمله نوع و مرحله سرطان، سلامت کلی شما و سليقه خودتان
      روشهاى مورد استفاده برای درمان سرطان بیضه عبارتند از:

1. جراحی. برای برداشتن بیضه و جراحى برای حذف گره های لنفاوی مجاور.
      اگر جراحی تنها درمان شما برای سرطان بیضه است، پزشک شما قرار ملاقاتهاى نوبه اى با شما گذارده و در آن وعده ها شرائط بيمارى شما با آزمايشات خون و CT بازبينى مى شود.
      1. پرتو درمانی. در اين روش از پرتوهای پر انرژی، مانند اشعه ایکس، برای کشتن سلول های سرطانی استفاده میشود. به طور موقت باعث کاهش تعداد اسپرم می شود. لذا، قبل از شروع پرتودرمانی، با پزشک خود در مورد گزینه های موجود برای حفظ اسپرم صحبت کنید.
      2. شیمی درمانی. از اين درمان برای از بین بردن سلول های سرطانی در سراسر بدن استفاده ميشود. شيمى درمانى گاها به تنهايى و بعضاً قبل یا بعد از جراحی برداشتن گره لنفاوی توصیه مى شود. اين درمان ممکن است منجر به ناباروری در برخی از مردان شود که در بعضی موارد می تواند دائمی باشد. قبل از شروع شیمی درمانی با پزشک خود در مورد گزینه های خود برای حفظ اسپرم صحبت کنید.

ادامه

drhoseini.net/Testical_Cancer.html علائم-علل-سرطان بیضه-دکتر سید مصطفی حسنی -دکتر ارولوژیست drhoseini.net/Testical_Cancer.html علائم-علل-سرطان بیضه-دکتر سید مصطفی حسنی -دکتر ارولوژیست